شیوهنامه اجرایی فعالیتهای گردشگری و تفریحی در منابع و تأسیسات آبی
مقام تصویب کننده:
• معاونت آب و آبفا وزارت نیرو
• معاونت سرمایهگذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
دریافت کنندگان سند:
- شرکتهای مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و مهندسی آب و فاضلاب کشور
- وزارت میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی
- کلیه ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها
- کلیه شرکتهای آبمنطقهای، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
- کلیه شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی
- دفتر فناوری اطلاعات وزارت نیرو
- دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو
اسناد مرتبط:
- قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
- قانون توزیع عادلانه آب (مصوب 16/12/۱۳۶۱)
- قانون تعیین حریم دریاچههای احداثی پشت سدها و آییننامه مربوط (مصوب 27/4/1344)
- قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1370 و آییننامه اجرایی آن به شماره 4221/ت 145 هـ تاریخ 21/4/1373 و اصلاحات بعدی آن
- اساسنامه گنجینه ملی آب ایران (مصوب 02/08/1376 شورای عالی انقلاب فرهنگی)
- قانون حفاظت و بهسازی محیطزیست (مصوب 28/3/1353 و اصلاحیه 24/8/1371)
- ماده (27) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) – (مصوب 4/12/1393)
- آییننامه معاملات شرکتهای سهامی آبمنطقهای، سازمان آب و برق خوزستان، توسعه منابع آب و خاک سیستان و توسعه منابع آب و نیروی ایران مصوب 11/5/1384
- آییننامه تضمین معاملات دولتی مصوب 24/8/1394
- تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی (تاریخ 7/3/1398)
- شیوهنامه صدور موافقت اصولی و مجوز ایجاد، اصلاح، تکمیل و تبدیل تأسیسات گردشگری
فهرست مطالب
مقدمه
1- اهداف
2- تعاریف و اصطلاحات
3- محدودهی اجرا
4- مسئولیتها
5- ارکان
6- ضوابط اجرایی
7- فرآیند انجام کار
8- بازنگری سند
مشارکت کنندگان در تدوین سند
مقدمه
امروزه بسیاری از کشورهای جهان، صنعت گردشگری را به عنوان منبع درآمد، اشتغال و رشد اقتصادی مورد توجه قرار دادهاند و به توسعه این صنعت اهتمام جدی دارند. در حال حاضر ایران به لحاظ جاذبههای مختلف گردشگری مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی میباشد. منابع و تأسیسات آبی از ظرفیتهای بالقوه توسعه گردشگری در سطح کشور به شمار میآیند تا ضمن ایجاد درآمد، زمینه توسعه گردشگری، فرهنگسازی در راستای مصرف بهینه آب و معرفی ابعاد مختلف فعالیتها و اقدامات وزارت نیرو در صنعت آب کشور بوجود آید.
این شیوهنامه با استناد به بند (2) ماده (3) تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با مشارکت نمایندگان دفاتر تخصصی وزارت نیرو، شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و معاونت سرمایهگذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهیه گردیده است. در این شیوهنامه، ضوابط و فرآیندهای مورد نیاز اجرای طرحهای گردشگری و تفریحی در حریم منابع و تأسیسات آبی، مبتنی بر اهداف و سیاستهای دولت در سند چشمانداز کشور، قوانین و مقررات جاری وزارت نیرو، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ملاحظات فنی و زیست محیطی تبیین شده است.
1- اهداف
1-1- ارتقاء جایگاه آب در توسعه اقتصادی کشور از طریق تنوعبخشی به بهرهبرداری از منابع و تأسیسات آبی
1-2- بهرهبرداری بهینه و پایدار از منابع آب و اراضی در اختیار دولت و کمک به ایجاد زمینههای اشتغال و افزایش درآمد جوامع محلی
1-3- شناسایی و معرفی ظرفیتهای گردشگری و تفریحی در منابع و تأسیسات آبی
1-4- تشویق و ترغیب سرمایهگذاران در زمینهی گردشگری در منابع و تأسیسات آبی و افزایش رقابتپذیری در صنعت گردشگری آبی
1-5- شفافسازی مسئولیتها و نحوه صدور مجوز برای اجرای فعالیتهای گردشگری
1-6- نظاممند نمودن فرآیندهای اجرایی ستادی و واحدهای سازمانی متناظر دستگاههای تابعه در استانها
1-7- ایجاد وحدت رویه در عملکرد شرکتهای تابعه شرکت مدیریت منابع آب ایران و ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها
1-8- اطمینان از رعایت استانداردهای کمی و کیفی و دستورالعملها و ضوابط قانونی بهرهبرداری از منابع و تأسیسات آبی و مدیریت پیامدهای زیستمحیطی فعالیتهای گردشگری بر منابع و تأسیسات آبی
1-9- همکاری علمی، پژوهشی و تبادل اطلاعات به منظور تولید محتوا برای فرهنگسازی در بخش حفاظت و صیانت از منابع آب
1-10- افزایش آگاهی و فرهنگ جامعه و جلب مشارکت غیرمستقیم گردشگران در حفظ منابع آبی کشور
2- تعاریف و اصطلاحات
2-1- متقاضی:
شخص حقیقی یا حقوقی است که متقاضی سرمایهگذاری در اجرای طرح گردشگری و تفریحی در محدودههای ماده (3) این شیوهنامه بوده و پس از تصویب طرح و اخذ مجوزهای لازم، بهرهبردار طرح گردشگری نامیده میشود.
2-2- شرکت:
کلیهی شرکتهای آبمنطقهای، شرکت سهامی سازمان آب و برق خوزستان و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران.
2-3- میراث فرهنگی استان:
ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان
2-4- گردشگری آبی:
فعالیتهای مجاز گردشگری و تفریحی در منابع و تأسیسات آبی موضوع ماده (3) این شیوهنامه
2-5- طرح اولیه گردشگری:
طرحی که توسط متقاضی بر اساس فراخوان انجام شده از سوی شرکت، در قالب فرمهای پیشبینی شده تحت عنوان "فرم پیشنهاد انجام فعالیت گردشگری در منابع و تأسیسات آبی" به شرکت ارائه میگردد. این فرمها حاوی اطلاعات اولیه شامل موقعیت، موضوعات فعالیتهای گردشگری و تفریحی، میزان سرمایهگذاری، تأسیسات و تجهیزات، مدل مالی اولیه و نحوه تأمین سرمایه، میزان جذب گردشگر و مانند آن خواهند بود و مطالعات تفصیلی و جامع را شامل نمیشوند.
2-1- موافقت اصولی طرح گردشگری:
مجوزی است که در صورت تأیید کلیات طرح اولیه گردشگری، توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای متقاضی صادر میشود و متقاضی بر اساس آن نسبت به انجام مطالعات و اخذ مجوزهای قانونی از سایر مراجع اقدام خواهد نمود. موافقت اصولی صادر شده برای متقاضی، دارای محدودیت زمانی بوده و در صورت عدم ارائه نتایج مطالعات و مجوزهای قانونی از سایر دستگاهها در مهلت تعیین شده، فاقد اعتبار است و اولویت یا حقی را برای متقاضی ایجاد نخواهد کرد. مدت اعتبار موافقت اصولی صادره یکسال و در صورت درخواست متقاضی به مدت 6 ماه برای یک نوبت قابل تمدید می باشد.
2-2- مطالعات و نقشه¬های معماری:
مطالعات و تهیه نقشههای معماری مکانیابی نحوه استقرار و بهرهبرداری از طرحهای گردشگری در محدودههای ماده (3) این شیوهنامه، مطابق ضوابط و فهرست خدمات مورد تأیید وزارت نیرو و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و ملاحظات سایر دستگاههای اجرایی ذیربط توسط متقاضی یا شرکت انجام خواهد شد.
تبصره: تهیه نقشههای معماری برای طرحهایی که نیاز به عملیات ساختمانی و احداث دارند الزامی است.
2-3- طرح مصوّب گردشگری:
طرحی است که نحوه استقرار فعالیتهای گردشگری و بهرهبرداری از سازههای قابل احداث مرتبط را نشان میدهد و پس از تأیید توسط شرکت، در کمیته استانی گردشگری آب به تصویب رسیده باشد.
2-4- سازههای آبی تاریخی و فرهنگی:
سدها و سازههای آبی تاریخی و اماکنی که در حیطه مدیریت شرکت، مؤسسه گنجینه ملّی آب و یا مرکز بینالمللی قنات است و طرحهای گردشگری در این مکانها و یا پیرامون آنها با رعایت قوانین ناظر سایر دستگاه ها و تأیید نهایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امکانپذیر میباشد.
2-5- طرح گردشگری فرااستانی:
طرح گردشگری پیشنهادی جهت اجرا در حریم تأسیسات آبی و یا حریم طرحهای تملک دارایی سرمایهایی که بهرهبردار، محل استقرار و یا مجری آنها حسب مورد دو یا چند استان/ شرکت است.
3- محدودهی اجرا
مکانها و موقعیتهایی به شرح زیر است که فعالیتهای گردشگری و تفریحی در این مکانها و یا پیرامون آنها، طبق ضوابط و گردش کار مشخص شده در این شیوهنامه، انجام میشود:
3-1- دریاچه سدها و اراضی واقع در حریم آنها
3-2- بستر و حریم رودخانهها
3-3- چشمهها و آبهای معدنی گرم و آبشارهای تحت مدیریت شرکت
3-4- آببندانها (در حیطه اختیارات شرکت)
3-5- سازههای آبی فرهنگی و تاریخی
3-6- سایر جاذبههای گردشگری مرتبط با آب از قبیل موزه، آب انبارها و ...
تبصره: بررسی و تصویب طرحهای گردشگری در اراضی و تأسیسات خارج از حریم کمی و کیفی پیکرههای آبی فوق، تابع ضوابط این شیوهنامه نمیباشد.
4- مسئولیتها
مسئولیت اجرای این شیوهنامه در شرکتها بر عهده مدیران عامل و در ادارات کل میراث فرهنگی استانها، بر عهده مدیران کل میباشد. همچنین مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این شیوهنامه در وزارت نیرو بر عهده مدیر عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران و در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، بر عهده معاون سرمایهگذاری و امور مجلس خواهد بود.
5- ارکان
5-1- کمیته ملی گردشگری آب
کمیتهای است متشکل از اعضای زیر که با هدف راهبری و تسهیل انجام فعالیتهای گردشگری تشکیل میشود:
• مدیر عامل شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران به عنوان رئیس کمیته
• معاون سرمایهگذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان عضو کمیته
• معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان عضو کمیته
• معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران به عنوان عضو کمیته
• معاون برنامهریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران به عنوان عضو کمیته
• مدیر کل دفتر بررسیهای اقتصادی، تعرفه و خصوصیسازی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران به عنوان عضو و دبیر کمیته
• مدیر کل دفتر تسهیلات و تأمین منابع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان عضو کمیته
تبصره: حضور نمایندهی تامالاختیار اعضای کمیته در جلسات، با اطلاع قبلی، بلامانع میباشد؛ در عین حال حضور رئیس کمیته برای رسمیت داشتن جلسه، الزامیست.
وظایف کمیته ملی گردشگری آب
5-1-1- نظارت و سیاستگذاری طرحهای گردشگری به منظور تسهیل و ترغیب سرمایهگذاری بخش غیردولتی و تقویت اشتغال جوامع محلّی
5-1-2- تعیین ضوابط، فهرست خدمات همسان، ملاحظات و دستورالعملهای مورد نیاز برای ایجاد انضباط، تسهیل و توسعه گردشگری در منابع و تأسیسات آبی و همچنین تعیین متولی تهیه این مستندات حسب مورد
5-1-3- تعریف ساز و کارهای تشویقی برای ترغیب شرکتها به جذب سرمایهگذاری در بخش گردشگری
5-1-4- تصمیمگیری در خصوص طرحهای گردشگری خاص (فرااستانی، فاقد بهرهبردار مشخص و موارد مرتبط با بند 8-2-5) و مرتفع نمودن موانع اجرای این طرحها
5-1-5- کمیته میتواند حسب مورد، از مدیران عامل شرکتها و مدیران کل میراث فرهنگی استانهای ذیربط به عنوان اعضای مطلع برای حضور در جلسه و ارائه توضیحات مورد نیاز، بدون حق رأی، دعوت نماید.
5-1-6- جلسات کمیته با حضور حداقل چهار نفر رسمیّت یافته و تصمیمات کمیته با اتفاق آراء، نافذ و با امضای رئیس کمیته ابلاغ خواهد شد.
5-1-7- نظارت عالیه بر فعالیتهای کمیتههای استانی گردشگری آب با اخذ گزارشات منظم فصلی در خصوص چگونگی پیشبرد فعالیتهای گردشگری در استان
5-1-8- تشویق کمیتههای استانی گردشگری آب موفق بر اساس شاخصهایی مانند پتانسیلهای شناسایی شده، معرفی ظرفیتها، میزان جذب سرمایهگذار، تعداد طرحهای مصوب و میزان استفاده از ظرفیتهای گردشگری آبی در مقایسه با ظرفیتهای موجود و امثال آن.
5-1-9- رسیدگی به شکایات و اختلافات میان متقاضیان/ بهرهبرداران طرحهای گردشگری با کمیتههای استانی گردشگری آب
5-1-10- رسیدگی به اختلافات اعضای کمیته استانی گردشگری آب.
5-1-11- ارائه گزارش عملکرد منظم ششماهه به وزرای نیرو و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای پیادهسازی شیوهنامه و ارائه پیشنهادات اصلاحی.
5-2- کمیته استانی گردشگری آب
کمیتهای است متشکل از اعضای زیر که با هدف تسهیل انجام طرحهای گردشگری و بررسی و تصویب آنها در استان تشکیل میشود:
• مدیر عامل شرکت به عنوان رئیس کمیته
• مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به عنوان عضو
• معاون حفاظت و بهرهبرداری شرکت به عنوان عضو
• معاون برنامهریزی شرکت به عنوان عضو و دبیر کمیته
• معاون سرمایهگذاری و گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به عنوان عضو
تبصره (1): در موارد خاص، تغییر دبیر کمیته استانی گردشگری آب، با تصویب کمیته و اخذ تأییدیه کمیته ملی گردشگری آب بلامانع میباشد.
تبصره (2): شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران موظف است از نماینده (مدیرعامل یا نماینده تامالاختیار) شرکت محل استقرار تأسیسات، جهت حضور در جلسات کمیته استانی گردشگری آب دعوت بعمل آورد.
این کمیته متناسب با درخواستهای متقاضیان برای انجام طرحهای گردشگری، به دعوت رئیس کمیته تشکیل و با حضور حداقل دو نماینده از شرکت و یک نماینده از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان رسمیّت یافته و تصمیمات کمیته با موافقت تمامی اعضای حاضر، نافذ و با امضای رئیس کمیته ابلاغ خواهد شد. دبیرخانه کمیته و محل برگزاری جلسات در شرکت میباشد.
تبصره (3): در صورت غیبت غیرموجه هر کدام از اعضاء طی دو دعوتنامه پی در پی، جلسه با حضور اعضای حاضر تشکیل میگردد.
وظایف کمیته استانی گردشگری آب
5-2-1- شناسایی، معرفی و تأیید ظرفیتهای گردشگری در منابع و تأسیسات آبی و ایجاد بانک اطلاعاتی
5-2-2- هماهنگی با کمیتههای تخصصی ذیربط در شرکت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای لحاظ نمودن ضوابط و قوانین موضوعه در انجام طرحهای گردشگری
5-2-3- موافقت با طرحهای گردشگری به منظور انجام مطالعات تفصیلی و تهیه نقشههای معماری
5-2-4- معرفی متقاضی به دستگاههای ذیربط برای اخذ مجوزهای قانونی
5-2-5- بررسی و تصویب طرحهای گردشگری پس از تأیید مطالعات و نقشههای معماری توسط واحدهای تخصصی ذیربط
5-2-6- نظارت عالیه بر عملکرد بهرهبردار طرح گردشگری، سنجش اقدامات انجام شده در مقایسه با طرح مصوّب و گزارش تخلفات احتمالی به شرکت برای پیگیری
5-2-7- اجرای سیاستهای ابلاغی از سوی کمیته ملی گردشگری آب
5-2-8- ارسال موارد اختلافی و یا موضوعات خاص خارج از چارچوبهای جاری به کمیته ملی گردشگری آب برای تصمیمگیری
5-2-9- ارائه گزارشهای عملکرد در خصوص تسهیل و تشویق فعالیتهای گردشگری در استان به کمیته ملی گردشگری آب
5-2-10- ارائه پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی برای تسهیل و توسعهی فعالیتهای گردشگری در استان
5-2-11- بررسی و اظهار نظر در مورد مطالعات و نقشههای معماری طرحهای گردشگری ظرف مدت 10 روز کاری پس از دریافت مستندات طرح. عدم ارائه پاسخ در مدت مقرر به منزله تأیید مستندات مذکور خواهد بود.
6- ضوابط اجرایی
6-1- تصویب طرح گردشگری، بر عهده کمیته استانی گردشگری آب بوده و با امضای رئیس کمیته، برای انجام مراحل بعدی ابلاغ خواهد شد.
6-2- شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران موظف است نسبت به تهیه، بازنگری و ابلاغ جدول فعالیتهای مجاز گردشگری بر اساس درجه حساسیت تأسیسات آبی، اقدام نماید. رعایت این سطحبندی توسط شرکتها در بررسی طرح اولیه گردشگری و صدور مجوزها ضروری است.
6-3- ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نسبت به پیگیری از دستگاههای اجرایی جهت تسریع در اخذ استعلامهای لازم اقدام نمایند.
6-4- اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مکلف است ظرف مدت 10 روز کاری نسبت به صدور موافقت اصولی و اهلیت متقاضی و یا متقاضیان طرحهای گردشگری در منابع و تأسیسات آبی اقدام نماید.
6-5- واگذاری عرصه به متقاضی در طرح های مصوب گردشگری به صورت یکپارچه بوده و متقاضی مجاز به تفکیک و واگذاری تمامی و یا بخشی از عرصه به سایرین نمیباشد.
6-6- قرارداد اجرای طرحهای گردشگری میان شرکت و متقاضی بر اساس فرمهای همسان ابلاغ شده توسط شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران منعقد خواهد شد.
6-7- ایجاد مراکز اقامتی و سکونتگاهی دائم در محدوده حریم بالادست مخازن سدهای آب شرب ممنوع است. چنانچه در محدوده طرح گردشگری در تأسیسات آبی هر گونه مجرای آبی اعم از رودخانه، چشمه، قنات و مسیل قرار داشته باشد، متقاضی (بهرهبردار طرح) ملزم به رعایت حدود بستر و حریم منابع مذکور مطابق نقشههای اعلامی شرکت میباشد و احداث سازه دائم، در اراضی بستر این منابع آبی ممنوع است و وفق تبصره 4 ماده 2 "قانون توزیع عادلانه آب" با آن برخورد خواهد شد. ملاک نحوه برخورد با مباحث اراضی رودخانه، دستورالعمل (حفاظت، بهرهبرداری و آزادسازی اراضی بستر و حریم رودخانهها) ابلاغی وزارت نیرو در خصوص رودخانهها و سواحل به شماره 100/31/48331/92 مورخ 30/11/1392 و اصلاحیه شماره 100/31/30754/98 مورخ 30/6/1398 میباشد.
6-8- در طرحهای گردشگری که هدف متقاضی استفاده از اراضی بستر رودخانه میباشد، رعایت کلیه الزامات مندرج در قانون توزیع عادلانه آب و آییننامه اجرایی آن و از جمله بند 11-2-6 طرح بهبود مدیریت رودخانهها و سواحل تحت عنوان "مجوزهای بهرهبرداری از اراضی بستر رودخانهها" ضروری میباشد.
6-9- اخذ و ارائه مجوز تخصیص آب برای فعالیتهای گردشگری موضوع ماده (3) این شیوهنامه، به صورت جداگانه، توسط متقاضی یا بهرهبردار طرح، در چارچوب نظامنامه تخصیص آب، ضروری است.
6-10- در طرحهای گردشگری فرااستانی، شرکت بهرهبردار از تأسیسات با دعوت از نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان محل استقرار تأسیسات آبی و استان محل اجرای طرح گردشگری اقدام به شناسایی ظرفیتها، تصویب و صدور مجوز مینماید.
تبصره: موافقت اصولی طرح گردشگری فرااستانی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی محل استقرار تأسیسات آبی صادر میشود.
6-11- اجرای طرحهای گردشگری در حریم طرحهای تملک دارایی سرمایه ای، موضوع ماده 27 قانون الحاق (2)، با رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی در صورت منظور نمودن در مدل سرمایهگذار، بدون برگزاری مزایده به سرمایهگذار منتخب طرح واگذار میگردد. در صورتی که اجرای طرح گردشگری مغایرتی با سرمایهگذاری موضوع ماده 27 قانون الحاق (2) نداشته باشد و سرمایهگذار منتخب نیز مایل به اجرای طرح گردشگری نباشد، شرکت میتواند ضمن هماهنگی با سرمایهگذار مذکور، اجرای طرح گردشگری را به سایر متقاضیان، برابر ضوابط و مقررات ابلاغی واگذار نماید.
6-12- با توجه به اینکه واگذاری اراضی در اختیار وزارت نیرو برای اجرای طرحهای گردشگری پیرامون منابع و تأسیسات آبی در قالب قرارداد اجاره بوده و انتقال دائمی مالکیت مقدور نمیباشد، لذا تغییر کاربری اراضی الزامی نیست و تنها بهرهبرداری از آن، جهت انجام فعالیتهای گردشگری میباشد. درصورت استفاده از اراضی پیرامون که دراختیار سایر دستگاهها (منابع طبیعی، امور اراضی و ...) میباشد برای اجرای سازههای دائم تغییر کاربری ضروری میباشد.
6-13- شرکت میتواند با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای اجرای تورهای یکروزه گردشگری در حریم منابع و تأسیسات آبی به مؤسسات دارای صلاحیت فعالیت، مجوز لازم را صادر نماید.
6-14- تصویب طرحهای گردشگری در حریم سازههای آبی فرهنگی و تاریخی موضوع بند 10-2، با رعایت ضوابط قانونی و تأیید نهایی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام میپذیرد.
6-15- اجرای طرحهای گردشگری در محدوده رودخانههای مرزی با رعایت ضوابط و مقررات ابلاغی منوط به اخذ مجوز از کمیته هماهنگی رودخانههای مرزی میباشد.
6-16- موافقت اصولی، مجوزهای ایجاد و بهرهبرداری طرحهای مصوب از طریق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان صادر خواهد شد.
7- فرآیند انجام کار
7-1- کمیته استانی گردشگری آب نسبت به شناسایی ظرفیتهای گردشگری و تفریحی در منابع و تأسیسات آبی اقدام نموده و چارچوب کلّی استفاده از این ظرفیتها را احصا، تأیید و اعلام مینماید.
7-2- شرکت برای استفاده از ظرفیتهای گردشگری تأیید شده توسط کمیته استانی گردشگری آب، اقدام به انتشار آگهی فراخوان شناسایی سرمایهگذار مینماید.
7-3- متقاضی یا متقاضیان اعم از حقیقی و حقوقی، با مراجعه به شرکت و دریافت اسناد مزایده و فرمهای همسان، طرح اولیه گردشگری مورد نظر خود را تهیه و به شرکت ارائه مینمایند.
7-4- شرکت با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نسبت به ارزیابی صلاحیت متقاضیان برابر ضوابط و مقررات اقدام مینماید. در صورتی که پس از تکرار فراخوان فقط یک متقاضی شرکت نماید، اخذ مجوزهای لازم از دستگاههای اجرایی و ارزیابی صلاحیت و تأیید اهلیت وی به طور همزمان انجام خواهد شد.
7-5- شرکت پیشنهادات اخذ شده از متقاضی و یا متقاضیان سرمایهگذاری را پس از تأیید واحدهای تخصصی ذیربط، جمعبندی و نسبت به تهیه فهرست متقاضیان صاحب صلاحیت اقدام نماید.
تبصره (1): شرکت میتواند در فرآیند ارزیابی، از نماینده/ نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، دعوت به عمل میآورد.
تبصره (2): فرآیند انتشار فراخوان، ارزیابی فنی و مالی و انتخاب برنده، تابع قوانین و مقررات جاری خواهد بود.
7-6- کمیسیون مزایده شرکت نسبت به ارزیابی مالی پیشنهادات اقدام و دو متقاضی را که دارای بهترین شرایط هستند انتخاب مینماید.
7-7- شرکت مهلت انجام مطالعات، تهیه نقشههای معماری و زمان اخذ مجوزهای قانونی را تعیین و به متقاضیان منتخب اعلام مینماید. عدم ارائه مستندات مذکور بدون دلیل موجه، در مهلت تعیین شده، موجب ابطال موافقت اولیه و از بین رفتن اولویت متقاضی خواهد شد.
7-8- شرکت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان، پس از بررسی و تأیید مطالعات و نقشههای معماری، حداکثر ظرف مدت دو هفته جلسه کمیته استانی گردشگری آب را برگزار مینمایند. در صورت تصویب طرح پیشنهادی، مراتب برای طی سایر مراحل به متقاضی اعلام میگردد.
7-9- در صورت عدم تأیید مطالعات و نقشههای معماری در کمیته استانی گردشگری آب، موارد اصلاحی و تکمیلی، ظرف یک هفته به متقاضی اعلام شده و فرصتی برای وی تعیین میگردد. متقاضی موظف است در مهلت تعیین شده، نسبت به تکمیل و اصلاح مطالعات اقدام و نتایج را به شرکت ارائه نماید. تغییرات و اصلاحات پیشنهادی باید در چارچوب طرح اولیه باشد و نباید قیمت پیشنهادی متقاضی را تحت تأثیر قرار دهد.
8- بازنگری سند
هرگونه اصلاح و بازنگری به منظور انطباق این شیوهنامه با قوانین جاری و یا اصلاح و بهبود آن، در صورت نیاز به پیشنهاد کمیته ملی گردشگری آب و پس از بررسی و تصویب معاونت آب و آبفای وزارت نیروابلاغ میگردد.